Babasının Şiirlerini Bir Araya Getirdi, “İrdeleyin Hele Beni” Dedi

BABASININ ŞİİRLERİNİ BİR ARAYA GETİRDİ, “İRDELEYİN HELE BENİ” DEDİ

Süleyman ÖZEROL

Uzun zamandır tanıdığım Yılmaz Özer’in (Âşık Mutsuz) şiirlerini oğlu Mutlu Özer hazırlayarak gönderdi, ben de düzenlemesini yaparak yayına hazırladım, baskısı konusunda da yardımcı oldum, “İrdeleyin Hele Beni” adıyla kitap olarak yayınlandı. Yani, Yılmaz Hocanın kitabı ilk kez yayınlanmış oldu.
Kitapta başlangıçta “Âşık Mutsuzun Kaleminden Ailesi” şiiri, Mutlu Özer’den “Baba” şiiri, “Âşık Mutsuz’dan Sunum ve Teşekkür”; birinci bölümde şiirler, ikinci bölümde notalarıyla türküler, üçüncü bölümde yine notalarıyla uzun havalar, sözlük, kaynakça ve Mutlu Özer’in yaşamöyküsü ile “Sözümüz Türkçe Üstüne”, “Birfani” ve “Yorumcu” şiirleri yer aldı.
Notaya alınmış yapıtların sonuna çizelge ile pek çok şiirin yanına ya da altına içeriği ile ilgili fotoğraflar eklendi.
Üç oğlunun da emeği geçen yapıt, Mart ayında Ankara’da Sage Yayıncılık tarafından basıldı.
Mutlu Özer, babası ile ilgili çalışması hakkında yazdığı önsözde bakalım neler demiş? Önsözden bazı bölümleri sunalım.
“Babamın sağlığında elinde olmasını istediğim bu kitabın hazırlığı için bir yılı aşkın bir süreyle büyük bir titizlik ve hevesle çalıştım. Telefon görüşmelerimizden, kendi sesine ve sazına, kamera ve ses kayıtlarından eski bant kayıtlarına kadar notaya aldığım türküleri ve uzun havalarının aslına en yakın hâlinde olmasına büyük özen gösterdim.
Kendi yaşam felsefesiyle dolu, büyük ölçüde toplumsal şiirleri olmak üzere kendisiyle birlikte bir seçki hazırlamaya çalıştım.
“Her arayan bulamaz, fakat bulanlar hep arayanlardır” diye bir söz vardır. İşte yetmiş küsur yıldır arayan bir ozanın öyküsüdür bu kitap.”
Ağabeyim Kurtuluş, kardeşim Kutsal ve Antalyalı sevgili dostum Ercan Günay’a verdikleri öneri, fikir ve destekler için teşekkür ediyorum.
Tüm bu çalışmanın hakları babam Âşık Mutsuz’a (Yılmaz Özer), hatalar ve eksikler ise bana aittir.”

Yılmaz Özer (Âşık Mutsuz) Kimdir?

1943 yılında Hekimhan’da doğdu. Annesi Selvi, babası Hasan Hüseyin Özer’dir. Güzelyurt Beldesi Polatlı (Hacıosmanlı) mahallesindendir. İlk ve ortaokulu Hekimhan’da okudu. 1964-1965 öğretim yılında Diyarbakır İlköğretmen Okulu’nu bitirdi. 1967-1974 yılları arasında cezaevinde kaldı. Askerlik görevini (1966) Sivas’ta er öğretmen olarak ve (1975) cezaevi çıkışından sonra Sivas Askeri Cumhuriyet Savcılığı’nda yaptı. 1996’da Eskişehir Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Fakültesinden ön lisans eğitimini tamamladı.
Şiir denemeleri 1960’lı yıllarda başladı. Şiirlerinde yer yer Âşık Mutsuz mahlasını kullandı. Biçim ve içeriklerinden etkilendiği, beğendiği halk ozanlarını: “Yunus Emre’nin Kelamı/Karac’oğlan’ın kalemi/Âşık Veysel’in âlemi ve Pir Sultan Abdal’ın selamı” diye belirler. Halk şiirlerinin geleneğine ve içeriğine uygun olarak yazdığı şiirlerden 60’a yakınını kendi üslûbu içinde ezgilendirdi.
974 yılından bu yana çeşitli şiir, festival, şenlik programlarına, yarışmalara katıldı. Kültür Bakanlığı ile Halk Ozanları Kültür Derneği bünyesinde Türkiye genelinde açılan şiir yarışmalarında 10’a yakın birincilik, ikincilik, üçüncülük ve mansiyon ödülleri aldı.
Şiirleri; Türkiye Yaşayan Halk Ozanları Antolojisinde, Kültür Bakanlığı Yayınlarında, Hekimhanlı Halk Ozanları Araştırma ve Şiir Kitabında, Beydağı Günlüğü, Malatya Şiirleri, Hekimhan Şiirleri, Hekimhanlı Şairler, Dünden Bugüne Malatyalı Şairler adlı kitaplarda ve üniversite tez çalışmalarında yayınlandı.
Türkiye Halk Ozanları Derneği’nin “Demokrasi Özgürlük” konulu yarışmasında birincilik (1987), T.C. Kültür Bakanlığı’nın düzenlediği “Cumhuriyet Demokrasi Atatürk” konulu yarışmada üçüncülük (1993), T.C. Kültür Bakanlığı: “Aile ve Toplum”, Mansiyon (1994), T.C. Kültür Bakanlığı: “Hoşgörü”, Birincilik (1995), Malatya Belediyesi: “Malatya”, Mansiyon (1997), T.C. Kültür Bakanlığı: “Atatürk ve Devrimleri”, Mansiyon (1998), Âşık Veysel Derneği: “Âşık Veysel”, Mansiyon (1998) ödüllerinden bazılarıdır.
Devlet memurluğundan emeklidir. Evli ve Hüseyin Kurtuluş (1977), Mutlu (1978) ve Kutsal (1986) adlarında üç erkek çocuk babası olup, eşi Şadiye Hanım ile birlikte yaz ve bahar mevsiminde köyde, kışın Malatya’da oturmaktadır.

Mutlu Özer Kimdir?

1978 yılında Malatya Hekimhan Güzelyurt Kasabası’nda doğdu. İlk ve orta öğrenimini Malatya’da, lisans eğitimini Atatürk Üniversitesinde tamamladı. 2000 yılında Hakkâri ili Yüksekova ilçesinde sınıf öğretmeni olarak göreve başladı. Askerliğini 2002 yılında Bitlis Tatvan'da kısa dönem olarak yaptı. 2012 yılında alan değişikliği yaparak yan alanım olan Müzik öğretmenliğine geçti. Halen Adana Meryem Mehmet Kayhan Ortaokulunda müzik öğretmeni olarak görev yapıyor. Evli ve Naz adında bir kızları var.
Karacaoğlan, Yunus Emre, Pir Sultan Abdal, Âşık Mahzuni ve Âşık Veysel gibi geleneksel halk şiirinin ustalarından etkilenmekle birlikte babası Âşık Mutsuz (Yılmaz Özer) ve amcası Aşık Birfani’nin (Metin Özer) şiirlerini okuyarak büyüyen Mutlu Özer’in şiirleri Geçmişten Günümüze Malatya Şairleri (Hasan Kavruk - Metin Özer, 2006) ve Hekimhan Şairleri (Güngör Bebek, 2015) kitapları, Sevgi Pınarı Dergisi (2014- 2015) gibi çeşitli kaynaklarda yayınlandı.
Bağlama, piyano, kabak kemane, kemençe, gitar çalıyor. Araştırma ve derlemeleri var. Çeşitli etkinliklerde ve televizyonlarda programlara katıldı. Beste çalışmaları yaptı. Babasının altmışa yakın şiirini notaya aldı ve “İrdeleyin Hele Beni” adıyla hazırladığı çalışmasında yer verdi.

Yorumlar

  1. Sevgili kuzenim sayılan Mutlu'yu tebrik ve takdir ediyorum. Gurur duydum kendisiyle ve yaptığı çalışmalarıyla."İrdeleyin Hele Beni "inşallah hak ettiği değeri görür ve nesilden nesile aktarılır. Babası Yılmaz Özer ise benim için dedemden kalan ayrı bir değer :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sanatçılarımız olmasa kültürümüzü taşıyacak başka kimse yok.
      Teşekkürler...

      Sil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar