Ayhan Maktav Olmak; İtibar

Ayhan Maktav Olmak; İtibar

Süleyman ÖZEROL

2017 yılının sonbaharında Malatya’dan arayan arkadaşım Ali Efter Ökdemir, bir akrabasının anılarını yazdığını, kitap haline getirmemi istediğini ve yapıp yapamayacağımı sordu. Bilgisayara kaydedip kaybetmediğini sorduğumda kâğıda yazılmış olarak fotoğraf gönderildiğini, fotokopisini göndereceğini söyledi ve gönderdi. Ben de düzenlemeye başladım.
Ayhan Maktav, aslen Tuncelili olup 1983 Avusturya doğumlu. Daha önce böyle bir yazma deneyimi olmamış. Üstelik Tuncelili olması nedeniyle devrik cümleleri çok kullanması, Avusturya’da doğup büyümesi nedeniyle de Türkçe yazma konusunda yeterli deneyimi olmaması nedeniyle oldukça uğraşmama neden oldu. Okuyup yazma programı satın alarak yazmaya başladım. Genç bir gurbetçi olarak gençlik psikolojisini, zevklerini, aşklarını, paralı askerlik deneyimini, Avusturya’daki bazı gurbetçilerin yaşamını, dostları ve arkadaşlarını romana benzer anı biçiminde anlattığı ‘İtibar’ adını verdiği kitabının düzenleme ve düzeltme çalışmaları dört ay kadar sürdü. Genellikle birlikte çalışarak 2018 Martında basımını gerçekleştirdik.


İtibar...
Kitabın üst başlığında ne yazıyor biliyor musunuz?
‘Ayhan Maktav Olmak’
Ayhan Maktav, tam anlamıyla ‘itibar’ı yaşamında başköşeye oturtarak hareket eden bir genç olarak yaşadıklarını kaleme almış oldu.
Sözlük anlamıyla, ‘Saygı görme, değerli bulunma, güvenilir olmak’ demek olan itibar; aynı zamanda, ’Borç ödemede güvenilir olma durumu’ da demektir.
“Her iyi yetişmiş çocuk gibi evimizde huzur ocağımızda ekmek vardı. Babam bu iki şeyin bir aileyi mutlu kırmak için ‘olmazsa olmazları! Derdi” diyerek aile kavramının önemini, özellikle babasının desteği dile getirmiş. Akrabayı kayıtsız şartsız size her zorlukta arayan her kötülükte yanınızda olan olarak tanımlanmış.
Anlatımlarının arasana yazmış olduğu şiirleri serpiştirmiş.

Ben dizlerimi ancak
Yere düşen mazlumu kaldırmak için kırarım
Kimse beklemesin boşuna
Boyun eğlenecek diye bu hayat bana

Yazdıklarının büyük bölümü kadınlar ile ilgilidir. Bakınız kadınlar için ne diyor?

Güneşe gözünü kırpmadan bakabilen
Tek canlı kartaldır
Kadın dediğin de
Kartal gibi olmalıdır


Türkülere oldukça önem verdiğini de görüyoruz

Kimi kitap okur
Kimi türkü dinler
Kimi kitap okur
Belki hiçbir şey anlamaz
Ama kimisi de türkü dinler
Benim gibi çok şey anılar


Bakınız vasiyetini nasıl açıklamış?

“Vasiyetim şudur ki beni Dersim'e gömün, Pertek Vasgirt’e. Beni arkadaş, dost bilen herkes beni ona hatırlatan bir şarkı seçsin, bu şarkıların hepsini bir yerde toplayın ve köyümdeki mezarımın başına bağladığınız müzik aletinde çaldırın. Arada biri o müzik aletini kontrol etsin, çünkü türkülerim hiç ama hiç susmasın.
Hepiniz de biliyorsunuz türküler bendim, ben de türküler… Toprağın altında da olsam mutlaka duyacağım o türküleri, o şarkıları ve hepinizi o yattığım yerde bile devam yaşatacağım.”

Yorumlar

  1. Cidden güzel bi kitap otogarda bana hediye ettin ve ben de okudum

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar