Karadireğin Ustası Cuma Genç ve 12 Mart, 12 Eylül Mağduru Abuzer Karahan

Karadireğin Ustası Cuma Genç ve 12 Mart, 12 Eylül Mağduru Abuzer Karahan

Süleyman ÖZEROL

Ülkemizde hep dini, ırkı ve benzeri konuları kalkan ederek hem siyaset hem ticaret yapanlar korunurken demokrat ve sol görüşlü insanlar potansiyel suçlu olarak görüldüler, bununla birlikte yok edildiler, ezildiler. Hele de 12 Mart ve 12 Eylül askeri dikta dönemlerinde pek çok insan katledildi, işkence gördü, sakat bırakıldı, insanlık dışı davranışlarla karşılaştı. Bireysel ve toplumsal özgürlükleri yok edildi, onurları kırıldı. Tek suçları yurtseverliklerini, tam bağımsız Türkiye idealleri uğruna dile getirmekti. 26 Eylül 2016 günü İstanbul’da aramızdan ayrılan ve 27 Eylül 2016 günü doğduğu yer olan Arguvan’ın Çavuş köyünde toprağa verilen Abuzer Karahan da bunlardan biri idi…
Emeklilikten bu yana günlük tutmayı alışkanlık edindim. Günlük olarak iz bırakan olayları, kişileri ve diğer konuları yazıyorum. Yeri ve zamanı geldikçe hem yazılarımda hem birilerinin araştırma ve incelemelerinde gerekli oluyor. Fotoğraf çekme alışkanlığımın da aynı biçimde gerekli olduğunu düşünüyorum. İşte bu günlük tutma ve fotoğraf çekme alışkanlığımın verdiği kolaylıkla notlarımdan yararlanarak Abuzer Karahan’ı anlatmak istiyorum.


Ballıkaya, 10 Ağustos 2011

Hüseyin Şahin’i arayıp konuştum, yakında kazıya gidecekmiş. “Cuma günü geleceğim” dedim. Aynı gün düğün varmış otogar civarında. Ben de “Melekoğularında düğün var” dedim.
Erdal ile Zehra geldiler, Vayloğ Dedede kurban hazırlamaya gittiler, ben bir süre evde çalıştım. Fotoğrafları boşaltmak için Yusuf Takmaz’ı aradım, yoktu, dönüşte Eray ile Görkemi gördüm, onlar boşalttılar bilgisayara, kaydı yapıp Vayloğ Dedeye yollandım. Tepede Sultan Bibim ve oğlu Yüksel’i gördüm, fotoğraflarını çektim.
Beş kurban varmış bugün, biri hazırlanmış. Ziyaret girişinde Abdullah Genç ile karşılaştık, yanında Abuzer Karahan da vardı. Fotoğraflarını çektim. Abdullah Genç’ten babasının yaşamöyküsünü derledim.
Abuzer Karahan ile özgeçmişini, düşüncelerini, görüşlerini konuştuk bir süre. Yaşamöyküsünü derlemek istediğimi belirttim. Siyasi konulardan çekiniyor, çok çekmiş zamanında ve artık ileri bir yaşa gelmiş. Şairlik yönünü öne çıkararak düzenleme yaptım.
Hak rahmet eylesin…


Cuma Genç

1924 yılında Arguvan’ın Çavuş köyünde doğdu. İlkokulu burada bitirdi. 14 yaşında babası Hasan ve ağabeyi Süleyman’dan duvar ustalığını öğrendi. 1956 yılından itibaren “Karneli Usta” olarak çalıştı. 1981 yılında emekli oldu, 1988 yılında ustalığı bıraktı.
1956-1969 yılları arasında Arguvan ve Hekimhan köylerinde taş duvar ustalığı, 1969-1988 yılları arasında ada Malatya merkezde kalıp, duvar çatı ustalığı yaptı.
İğdir köyü ilkokulu, Ballıkaya köyünde Karadirek Dergâhı yaptığı yapılardan bazılarıdır.
1948 yılında evlenmiş olan Cuma Genç, ikisi kız altı çocuk babasıdır. 



Arguvan Türkü Festivali (2014) 
(KK: Abdullah Genç: Arguvan 1955, Yüksek Okul, Emekli Memur, Malatya)

Abuzer Karahan

22 Mayıs 1946 tarihinde Arguvan Çavuş köyünde doğdu. Ana adı Nazlı, baba adı Abdullah'tır. İlkokulu burada, ortaokul ve liseyi Malatya’,da okudu. Yıldız Teknik Üniversitesi İnşaat Mühendisliği bölümünde okurken siyasi olaylar nedeniyle okulu bırakmak zorunda kaldı.
12 Mart ve 12 Eylül askeri dikta dönemlerinde hep zarar gördü. Çeşitli kovuşturmalara uğradı, tutuklandı, mahkûm edildi, 8 yıl yattı.
Lise yıllarında yazdığı şiirlerini bir arkadaşı genç şairler antolojisine göndermiş ve yayınlanmış. Dönemin siyasi dergilerinde imzalı-imzasız yazıları yayınlanmış. Son yıllarda deneme, anı, araştırma türü çalışmalara ağırlık veriyor.


Üç kitabı yayınlandı.
* Karanfil Kokulum (Şiir)
* Dünya Barışı İçin Gerçeklerle Yüzleşelim (2010)
* İnsanların İnsan Olma İlişkileri (2011)
Arguvan Olgusu dergisinde hakkında tanıtıcı yazı yayınlanmış. Raşit kısacık, Uğur Mumcu, H. Nedim Şahhüseyinoğlu gibi yazarların kitaplarında siyasi konular ve davalar ile ilgili olarak kendisinden söz edilmektedir.
Son yapıtında insanın insan olma özellikleri, toplumsal ilişkileri ve davranışları üzerinde durduğunu belirtiyor. Halkın toplumsal değer yargılarının süreçte yinelendiği konusunu da “İnsanların İnsan Olma İlişkileri” kitabında ele almış…
26 Eylül 2016 günü İstanbul’da aramızdan ayrıldı, 27 Eylül 2016 günü doğduğu yer olan Arguvan’ın Çavuş köyünde toprağa verildi.


Ey deli gönlüm
Yoldaşım
Hayat arkadaşım
Bunlar zoruna gelmesin
Yüreğindeki sevgi dağlanmasın
Gönlündeki güzellikler bitmesin
Davanda haklıysan eğer
Yürü
Yürüyebildiğin kadar
Mutlaka amacına ulaşacaksın


("Haklıysan Yürü" şiirinden)

Yorumlar

Popüler Yayınlar