Elifçe; “Kızlar Okusun İstedim Onlara Yazdım, Köylülüğün Değişimini Yazdım...”





Elifçe; “Kızlar Okusun İstedim Onlara Yazdım, Köylülüğün Değişimini Yazdım...”

Halk Ozanları Kültür Derneğinden arkadaşlarımızdan Elif Kılıç ile söyleşi yaptım. Yaşamöyküsünü ve sanat yaşamını anlattı. Kendi kaleminden anlatım biçiminde düzenledim.

11 Haziran 1954 tarihinde Sivas ili Divriği ilçesi Karasar köyünde dünyaya geldim. Annem İnci, babam Süleyman Gencay’dır. Beş kardeşin en büyüğüyüm.
İlkokulu köyümde okudum, ilkokuldan sonra okutmadılar. 1972 yılında köylümüz olan Ali Kılıç ile severek evlendim. Eren, Aydın ve Uğur adlarında üç oğlumuz var.
Kalabalık bir aileye gelin gelmiştim ve yaşam köyde de zordu, 1975 yılında Ankara’ya göçtük. Eşim belediyede çalıştı, ben de pek çok kursa katılarak kendimi yetiştirmeye ve de ailemin geçimine katkı sağlamaya çalıştım. Biçki dikiş, dikiş nakış, halıcılık, tiyatro, diksiyon, bağlama, insan hakları ve halkla ilişkiler gibi kurslara katıldım. Bir süre dikiş nakış ve halıcılık öğretmenliği yaptım. Ayrıca evde on beş yıl terzilik…
Ankara’da Tuzluçayır’da oturuyorum. Kültürel ve sanatsal etkinlikleri izliyorum, katılıyorum. Şiir okumayı seviyorum. Şiir yazmayı sürdürüyorum.
İlkokul yıllarımda dörtlükler, yani maniler yazmayla başladım. Önemli günler için şiirler yazdım. Öğretmenler için yazmıştım, hiç unutmam. On dört yaşından sonra daha da geliştirdim şiir yazmayı.
Eşim Ali’ye olan sevdamı şiirlerimle dile getirdim, Karasar’a sitem ettim. Bu konularda yazdıklarımı ilk önemli şiirlerim olarak kabul ediyorum. Kalabalık bir aileye gelin gelmiştim dedim ya, bunu da şiirlerime yansıttım; “Üç gün üç gece düğünüm çaldı…”
Ankara’ya geldikten sonra daha çok toplumsal yapı ve konularda şiirler yazmaya başladım. Atatürk’ü çok seviyorum, ona şiirler yazdım. Ulusal… Kızlar okusun istedim, onlara yazdım. Köylülüğün değişimini yazdım. Eşim Ali Kıbrıs gazisi, o askerde iken şiirler yazdım.
Büyüklerin anlatımlarına göre beyitler halinde savaş destanı yazdım. Bazı şiirlerimde insanların daha iyi ve güzel yaşamasını, huzurlu olmasını öğütledim.
Çevre ve doğa şiirleri yazdım. “Bir kadın ağlarken” şiirimi ses getiren şiirime örnek olarak verebilirim
Şiirlerimde Elifçe, Ozan Elifçe adlarını kullandım. Elifçe adı, adımdan dolayı Kemal Işık tarafından verildi bana.
Hacıbektaş Derneğinin düzenlediği şiir yarışmasında ödül aldım.
Şiirlerim çeşitli dergilerde, antolojilerde yayınlandı. Ozanlar Birliği Antolojisi (2005), Ozanlar Birliği Antolojisi (2006), Ozanlar Derneği Antolojisi (2007)
Şiirlerimi iki kitapta topladım. Gönülden Gönüle Şiirler (2002), Ömre Bedel (2010).
Bağlama çalmayı biliyorum. Elli yaşında bağlama çalmayı öğrendim. Kenan Şahbudak’tan ders aldım. Ayrıca Hasan Temur ve Doğan Elmalı’dan da dersler aldım.
Daha çok kendi yöremizin türkülerini, deyiş tarzındaki şiirlerimden bazılarını çalıp söylüyorum. Bazı şiirlerimi Erbay Ulupınar besteledi. Babam Süleyman Gencay doğaçlama şiir söylerdi. Dedem Hüseyin Gencay Ehlibeyit gazetesinin sahibi imiş, ben görmedim, İstanbul’da kalırmış, orada ölmüş.
Pir Sultan Abdal, Âşık Veysel, Âşık Mahzuni, Muhlis Akarsu Örnek aldığım şairler, sanatçılardan bazılarıdır. Köyde babama öküzü sattırıp radyo aldırdım. Radyodan haberleri, türküleri dinliyordum ve öğreniyordum. Özellikle Muhlis Akarsu’nun sevda türkülerine heves ediyordum.
Radyo ve televizyonlarda programlara, etkinliklere katıldım.
Hacı Bektaş Veli Derneği yarışmasına katıldım, ödül aldım.
Karasar köyü Derneği, Pir Sultan Abdal Kültür Derneği Mamak Şubesi, Halk Ozanları Kültür Derneği, An Der, Can Dostlar Cem Evi, Anadolu Cem Evi dernekleri üyesiyim. Halk Ozanları Kültür Derneği’ne 1997 yılında üye oldum, etkinliklerine katılıyorum. Şiir müzik dinletilerine katılıyorum, daha çok şiir okuyorum. Tuzluçayır Cem Evinde zakirlik yapıyorum. Panel ve ana yüreği oyunlarını yazıp yönettim. İnsan hakları ile ilgili programlar yaptık. Kadınları aydınlatmak için siyasal güçlenme projesinde yer aldım, Anadolu’nun pek çok yerine eğitim çalışmaları için gittim. 2013 yılında Bulgaristan’a gittim bir ekip ile. Orada pek çok şehirde düzenlenen konseri, cem, panel gibi etkinliklere katıldım. 15 Kasım 2015 günü Bulgaristan’a gittim.
Şiir yazanların şiirde ölçü, uyak ve ayak kurallarına uymaları gerekir.
“O bir emektardır o bir anadır” şiirimi anneler için yazdım.
Anneliği iyi bir sanat olarak görüyorum. Diğer iyi bir sanat da yöneticilik, yani idareciliktir. Annen evde en iyi eğitici ve yöneticidir. Bu nedenle kadın evde ve toplumda önemli bir yeri olduğuna da dikkat çekmek isterim.

Bilesin

Uykusuz geceme ortak olmazsan
Bu gözler gözyaşı döker bilesin
Yorganım yastığım yatak olmazsan
Bu beden tez günde çöker bilesin

Arısız kovanda bal olur sanma
Kökü çürük ağaç dal olur sanma
Dikten ine suyu göl olur sanma
Önünü tutmazsan akar bilesin

Her şeyin bir anlık gelir baharı
Bostanı sularsan bol olur darı
Elifçe’nin bir gün tutar damarı
Gelmezsen bu evi yıkar bilesin

Yorumlar

Popüler Yayınlar