Onlar gibisi yetişmiyor artık…

ONLAR GİBİSİ YETİŞMİYOR ARTIK…


Süleyman ÖZEROL

11 Temmuz 2017, Salı...
Sinema sanatçısı Hakan Balamir yaşamını yitirmişti. Onunla ilgili yazıyı okumamın ardından Sayın Doç. Dr. Ali Yaman’ın “Cümlenize Pir Sultanca bir günaydın erenler” başlığı altında Fikret Hakan’ın Pir Sultan Abdal filminden bir görüntüsü gözüme çarptı. O da yaşamını yitirmiş...
Fikret Hakan’ın bende asıl iz bırakan yönü 1966 yılında ilk kez filme gitmem olmuştu. Akçadağ İlköğretmen Okulunu kazanmıştım ve babamla birlikte ilk kez Malatya’ya gitmiştim. Malatya Hükümet konağının arkasında bahçeli bir girişi olan yazlık sinemada Korkusuz Adam filmini babamla izledim. Filmin adı, “Korkusuz Adam”, başrol oyuncusu Fikret Hakan’dı. Ayağının altından bir bıçak-kama çıkıyordu ve bununla düşmanlarına saldırıyordu. İlk kez bu filmde ”kan” da görmüş ve oldukça serin olan yazlık sinemada ürpererek babama bakmıştım. Çıktıktan sonra babam bunun bir oyun, bir rol olduğunu söylemişti. O zaman babam otuz üç, ben ise on üç yaşında idim…
Korkusuz Adam, o yıl gösterime giren, Mehmet Aslan tarafından yönetilen, Fikret Hakan, Suzan Avcı, Selma Güneri, Atilla Ergün gibi sanatçıların rol aldığı polisiye bir filmdi. Film, yeni keşfedilen bir bomba kapsülünün peşine düşen casuslar ile bir Türk ajanının arkadaşının intikamını almak için yıllar sonra geri dönen bir kabadayının öyküsünü anlatıyordu.
Fikret Hakan’ın yarım yüzyılı aşan bu süreçte pek çok filmini izledim. Yine o yıllarda (1965) Cevat Fehmi Başkut’un yapıtından sinemaya uyarlanan “Buzlar Çözülmeden” adlı filmini de 1968 yılında Elazığ’da yazlık bir sinemada izlemiştim. Fikret Hakan, Selda Alkor, Reha Yurdakul, Nuri Altınok, Suzan Avcı gibi sanatçıların tol aldığı film, yıllar sonra (1986) Deli Deli Küpeli adıyla Kartal Tibet tarafından çekimi yapıldı ve Kemal Sunal oynadı başrolde.
1971 yılında Yılmaz güney ve Orhan Günşiray ile birlikte Vurguncular adlı filmde oynamıştı. Kont (Fikret Hakan) ve Cessi (Yılmaz Güney) tiplemesi vardı. O zamanlar sanatçıların ve filmlerin kartpostalları vardı. Hatta Yılmaz Güney’in kartpostalı 1971 yılındaki not defterimin baş sayfasındadır.
1973 yılında Urfa Yetiştirme Yurdunda görev yaparken Diyarbakır Çocuk Yuvasından Mehmet Ali adlı çocuğu getirmek üzere gitmiş ve Diyarbakır Yetiştirme Yurdunun konuk evinde kalmıştım. O akşam sinemada Pir Sultan Abdal filmini izlemiştim. Film de o yıl çekilmişti. Pir Sultan’ın deyişlerini Ali Ekber Çiçek okuyordu.
Fikret Hakan’ın asıl adının Bumin Gaffar Çıtanak olduğunu pek çok kişi bilmez. Onun oyunculuktan önce edebiyatla ilgilendiğini ve 1953 yılında Tellak Ali adlı öykü kitabını yayınladığını da…
23 Nisan 1934 tarihinde Balıkesir’de Gaffar ve Ayşe çiftinin çocuğu olarak dünyaya gelen Bumin Gaffar Çıtanak, 1950 yılında Üç Güvercin oyunu ile tiyatro, 1952 yılında Köprüaltı Çocukları filmi sinema sanatına adım atar. Üç Arkadaş ve Keşanlı Ali Destanı filmleri ile üne kavuşur. Yılanların Öcü, Cemo ve daha pek çok filmi ile günümüze kadar gelir. 163 film ve dizide oynar, yetmişli yıllarda senaristlik, yapımcılık ve yönetmenlik yapar.
Lo Berde (Makaram Sarı Bağlar), Dostun Gülü plaklarını unutmayalım…
Tellak Ali (Öykü), Eski Biri (Şiir), Son Ruznameci (Şiir), Joe Brico Masumdur (Öykü), Gece Limanı (Roman), Hamallın Uşakları (Öykü), İnce Müzikli Otobüsler (Şiir), İmbikçi Duvar (Şiir), Türk Sinema Tarihi gibi yayınlanmış kitapları da var.
Sanatsız kalmak kadar kötü bir şey olmadığı gibi, sanatçılarımızı kaybetmek kadar da kötü bir şey yok. Onlar gibisi yetişmiyor artık…


Ballıkaya, 11 Temmuz 2017

Yorumlar

Popüler Yayınlar