Ayhan Maktav'ın Gurbet'i

Ayhan Maktav'ın Gurbet'i  
2017 yılının Kasım ayı olmalı...
Malatya'dan arayan arkadaşım Ali Efter Ökdemir, Avusturya'da yaşayan bir akrabasının oğlunun kitap çalışması olduğundan söz etti. Kendisine göndermişler, işin içinden çıkamamış benim yardımcı olup olamayacağımı sordu. Dosyayı göndermesini istedim, fotokopi olarak göndereceğini söyledi. Bir süre sonra postadan bir paket geldi. Yaklaşık 500 sayfalık dosya, elle yazılmış,   birkaç sayfa üzerinde çalışılmış, ancak o kadar devrik cümle var ki vazgeçmiş. Hem Tuncelilere özgü devrik cümle kullanma, hem de Avusturya'da doğup büyümenin etkisi sonucu yazma oldukça uğraşılacak bir durum ortaya çıkarmış.
500 sayfa da az değil hani; “Acaba ne kadar sürede hazırlayabilirim?” diye düşündüm. Yazılacak düzeltilecek, yeniden düzeltilecek, yeniden düzeltilecek, son biçimi verene kadar oldukça zaman alacağı benziyor.
Bilgisayar ve programlardan anlayan oğlum Yazar ile konuştum. Konuşulanı yazan program satın alıp telefona ve bilgisayara kaydettim. Telefona konuşarak bilgisayara yazdırmaya başladım. Beş ay kadar sonra basıma hazır hale gelen İtibar basıldı ve Ayhan Maktav’ın ilk kitabı yayınlanmış oldu.
Ayhan Maktav, 2019 yazında yeni kitap çalışmasından söz etti. Bu kez yazdıklarını internet üzerinden doğrudan bana göndermeye başladı. İtibar kitabındaki hazırlıklardan çok şey öğrenmişti. 
‘Gurbet’ adını verdiği çalışmayı bölümler halinde gönderdi Her bölümde Türkiye'den Avusturya’ya giden bir kuşaktan kişiler vardı. Bölüm sonunda renkli fotoğraflar olan kitap, 2020 Mart başlarında yine beş ay kadar süren bir zamandan sonra basıldı.
Benimle tanışmak istediklerini belirten Ayhan Maktav ve babası Resul Maktav, 13 Mart Cuma günü Ankara'ya geldiler. Kitabın kapağını hazırlayan Âşık Cemali’ oğlu Şeman Çetinkaya ile tanıştılar. Kısa süreli de olsa birlikte yedik içtik, söyleştik. Cumartesi günü kitaplarla birlikte Avusturya’ya döndüler.
Ayhan Maktav, İtibar’da kendi yaşamını anlatmıştı. Gurbet'te ise başkalarının hikâyelerini anlattı.
80 sayfalık Gurbet’te bakalım neler var?
Girişte Ayhan Maktav’ın önsöz özelliği taşıyan, ‘Hikâye ne zaman hikâyedir?’ başlıklı yazısı, ardından dört bölüm olan söyleşi-anlatı metinleri yer aldı.
“Mehmet Gür; Tırpan Vurmayı Bile Özlüyorum.”
“Aşkın İsmi Elmas İle Cemal İmiş”
“Hülya İle Necati Hökerek”
“Nebihan Engin; Kız Çocukları Mutlaka Okumalı”
“Resul ve Nüket Maktav”
Bölüm başlıklarına dikkat edersek özet cümleler oluştuğunu görürüz. Bunlar da ‘kahramanlarım’ dediği söyleşi yaptığı kişilerin yaşam felsefeleri ve yaşadıklarının yansımasıdır.
Ayhan Maktav’ın okuma ve yazma olayları üzerine yazdığı, “Kötülüğü Sevgi cahilliği bilgi Yener” ve “sadece kitap okumak yetmez” yazıları kitabın son bölümlerini oluşturdu. Her bölümün sonuna kişilerle ilgili renkli fotoğraflar yer aldı. 

Ayhan Maktav kim? 

Aslen Tunceli Pertek köyünden 1983 yılında Avusturya'da doğmuş olan Ayhan Maktav, yaşamöyküsünü İtibar adlı ilk kitabında anlattığı için, çok da uzatmadan kitabın girişinde kısaca şöyle belirtmişti.
“İsmim Ayhan Maktav…
3 Ekim 1983 doğumluyum. Herkesin ve her şeyin bir hikâyesi vardır diyerek yola çıktım ve bu kitabım ile kendi hikâyemi anlatmak istedim. Hikâyelerimin tamamı hayatım ile ilgili yaşanmışlığı ve gerçekleri yansıtıyor.”

Gurbet ve Özlem

Ayhan Maktav’ın Gurbet kitabının arka kapağındaki şiirini okuduğunuzda gurbetin insan üzerindeki etkilerini daha iyi anlayacaksınız. Gurbet’in getirdiği özlem duygularının ağırlığını da…

 Memleketimin
Toprak kokusunu özledim
Yırtık ayakkabılarımı
Saatlerce okuluma yürüdüğüm yolu
Babamın cebine karanfil koyuşunu
Sobamızın sıcaklığını
Annemin kızarmış ekmeğini
Kardeşlerimi özledim
Bayramdaki heyecanımızı
Radyoda çalan türküleri
Bilyelerimi, ilk bisikletimi
Oyuncak bebeğimi özledim

Yorumlar

Popüler Yayınlar