Ali Haydar Koyun ve 'Ötelenen Hayatlar'

Ali Haydar Koyun ve 'Ötelenen Hayatlar'
Süleyman ÖZEROL
Babamın rahatsızlığı nedeni ile 21 Aralık 2018 günü Malatya’ya gittim. 24 Aralık 2018 günü akşamı Malatya Eğitim ve Araştırma Hastanesinden çıkıp çarşıya gittim. Ali Haydar Koyun’u aradım, uzun zamandır görüşmemiştik, evlerine uğradım. Annesi ve kız kardeşi de evdeydi, epey sohbet ettik. Kendisine ‘Vayloğ Dede' kitabımı armağan ettim, o da bana yeni yayınlanan ‘Ötelenen Hayatlar’ adlı kitabın armağan etti.
Malatya’dan iki hafta sonra Ankara'ya döndüm bu kez ben rahatsızlandım, bu nedenle Ali Haydar’ın kitabını inceleme fırsatını ancak bulabildim.
Ali Haydar ve kitabından söz etmeden önce tanışmamızdan söz edeyim.
Ali Haydar Koyun ile yakından tanışıklığımız çeyrek yüzyıldan fazla bir zaman öncesine dayanır. 1994 yılında Folklor Eğitim Derneğinin yerine Türkiye Sakatlar Derneği Malatya Şubesi açıldığından itibaren ise daha yakından iletişimimiz oldu. 1998 yılında emekli olunca da Türkiye Sakatlar Derneği Malatya Şubesine üye oldum. Dernek, varlığını 2015 yılına kadar sürdürdü. 1997 Kasım'ından itibaren Umudun Sesi adıyla dernek bülteni çıkarıldı. Umudun Sesi her şeyle elimden geçti on yıl boyunca. 1999 yılında Ali Haydar’ın ilk yapıtı olan ve şiirlerinden oluşan ‘Sessizliğim’ adlı kitabını da ben hazırladım.
Bu kadar yakından tanıdığım biri olarak kısaca da olsa yaşam öyküsünden söz etmeliyim.

Ali Haydar Koyun


1968 yılında Malatya'da doğdu 4 kız kardeşi olup kendisi ailenin ikinci çocuğudur. Dört yaşında romatizma hastalığının yol açtığı eklem kireçlenmesi nedeniyle 11 yaşından itibaren bir daha yürüyemedi. 1980 yılında Hidayet İlkokulunu bitirdi. 1983 yılında kendisine armağan edilen tekerlekli sandalye ile dış dünya ile tanıştı. 1996 yılında ortaokul 2016 yılında liseyi açık lise bitirdi. 2017 yılından beri Anadolu Üniversitesi AÖF Medya ve İletişim bölümünde öğrenimini sürdürüyor. 1994 yılından bu yana yer aldığı kuruluşları şöyle sıralayabiliriz.
1994-2015 yılları arasında Türkiye Sakatlar Derneği (TSD)Malatya Şube Başkanlığı,
2000-2004 yılları arasında TSD Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölge Temsilciliği,
2009-2015 yılları arasında Malatya Kent Konseyi Yürütme Kurulu Üyeliği,
2011-2016 yılları arasında Evrensel Engelliler Derneği Yönetim Kurulu Saymanlığı,
2011 2017 yılları arasında Evrensel Engelliler Gençlik ve Spor Kulübü Derneği Yönetim Kurulu Saymanlığını yürüttü.
Halen Erişilebilirlik İzleme ve Denetleme Komisyonu görevini sürdürmekte, engelliler konusunda bireysel olarak uğraş vermektedir.
Yapıtları; Sessizliğim (Şiir, 1999), Sevginin Gücü (Derleme Öykü, 2015-2016), Senden Alacaklıyım Aşk (Öykü, 2017), Ötelenen Hayatlar (Deneme, 2018). Şiirleri çeşitli antolojilerde, dergilerde, İnternet sitelerinde yayınlandı. 2015 yılından itibaren Malatya Söz gazetesinde ve bazı İnternet sitelerinde engelli konuları ağırlıklı olmak üzere toplumsal konularda köşe yazarlığı yapıyor.

Ötelenen Hayatlar

Ares Kitap tarafından yayınlanan Ötelenen Hayatlar (İstanbul 2018, 208 sayfa), “Engelsiz bir dünya özlemi ile mücadele edenlere” ithaf edilmiş. “Yaşaması kolay savaşmasını biliyorsan/Sen engelle değilsin eğer üretebiliyorsan” sözüyle engellilerin üretime katılmasıyla birlikte varlıklarını sürdürmelerinin önemine değinmiş. Ali Haydar hem yaşadığı, hem tanık olduğu, hem öğrendiği engelliler ve diğer toplumsal konularla ilgili denemelerini bu kitapta toplamış. Her bölümde önemli bir ya da birkaç konu işlenmiş.
Gelin bir de kitabın arka kapağını okuyalım…
“Her insanın bir başka insanın hayatında olumlu ya da olumsuz değişiklikler yaratacağına inananlardan biriyim. Bu değişikleri yaratacak gücün ise her insanın iç dünyasında yüreğinde mevcut olduğuna inanıyorum. Ben bu kitabı yazmakla o farkı yaratıyor mu inanıyorum. Sizler ise okuyarak farkındalığımızı fark kattınız.
Şimdi sıra sizlerde...
Haydi, sizlere de bir başka kişinin hayatına dokunan!”
Evet; insanın insanca yaşamak için diğer insanlarla birlikte güzel şeyler yapması ne kadar değerliyse, insan yaşamı da o kadar değerlidir. İnsanları ötekileştirmeden hareket etmek ise insanlığın gereğidir.

Yorumlar

Popüler Yayınlar