Pakize Altan'ın ‘Sırrı Hakikat’inden Dizeler

Pakize Altan'ın ‘Sırrı Hakikat’inden Dizeler

Süleyman ÖZEROL

Pakize Altan ile on yıldan fazla bir zamandır tanışıyoruz. Pek çok şiir dinletisinde ve kültürel etkinlikte birlikte olduk.
Halit Arapoğlu Kültür Merkezi'nde şiir dinletisi yapan Pakize Altan'ı 10 Nisan 2018 günü ziyaret ettim. Beni de sahneye davet etti. Arguvan türkülerinden söz ettim. Kerkük, Barak, Bozlak örneği verdim. Sıra Çamşıhı’ya gelince kapıda İsmail Görer göründü. Sahneye davet ettim, birlikte değişmeli söylediğimizden söz ettim, türküyü söyledi. Pakize Altan’ın ‘Sırrı Hakikat’ adlı şiir kitabından iki adet aldım. 
Pakize Altan, ‘Lalü’dür Dilim’ şiirinde şu dizelerde geçen ‘sırrı hakikat’i kitabına ad olarak vermiş
“Sır içinde sır aradım sırlandım/Sırrı hakikatin kün mührü ilim” (s. 90).
Sırrı Hakikat, Alevilikte dört kapının dördüncüsüdür. Hakikate ermeyi, yani ‘Tanrıyı kendi özünde bulmayı’ temsil eder. Dolayısıyla Mansur’un “Enel Hak” demesi bu bağlamda değerlendirilir.
2017 yılında Ekin Sanat yayınlarından çıkan kitabı Turgut Koçak basıma hazırlamış, Öztepe Matbaasında basılmış. 160 sayfalık kitapta 136 şiiri var. Şiirlerin büyük bölümünde tasavvuf kavramları yer alır. Bu şehirlerden ikisi 7 heceli, 43’ü 8 heceli, 91 biri 14 heceli.
Kitapta birkaç kişinin önsözü var. Önsözlerden alıntılar yapalım.
Doç. Dr. Sevilay Çınar (Gazi Üniversitesi Türk Müziği Devlet Konservatuarı): “Bulunduğu sözlü kültür ortamını geleneksel verilerini özümsemiş ve bu verileri kendi yaşam biçimi birikimleriyle halk şiiri kimliğinde ortaya çıkarmış biridir.”
Dilaver Özcan (Bahadın Belediye başkanı): Değerli kadın ozanlarımızdan sevgili Pakize alttan dişiyle tırnağıyla tahmin edilemeyecek orandaki mücadelesiyle tutunmaya dağarcığındaki güzellikleri paylaşmaya çalışıyor.
Ahmet Şimşek (Sorgun Belediye Başkanı):
“Şiirin okul yok kursu yok ama buna rağmen Anadolu coğrafyasından Pakize Altan gibi şairler çıkmaktadır.”
Salim Taşçı (Gazeteci-Yazar): “Buram buram Anadolu kaynamış sözcüklerinde sevda ile harmanlanmış dörtlüklerle…”
Son sözde Turgut Koçak’ın dediği gibi, “İçimizi ısıtan, bizi düşündüren, öğretici eğitici, sırlı, dostluğu, acıyı hüznü, aşkı, doğa sevgisini anlatan bölgede ülkelerimizin kültürümüzden süzülüp gelmiş sayısız şiirle çıkmış Pakize Altan karşımıza...”
Şiirlerinden bazılarında kullandığı söz gruplarını rastlıyoruz. Bu yazımda daha çok özdeyiş özelliği taşıyan değerlendirmelerin yer aldığı bu dizelerden örnekler vereceğim.

“Fındık kabuğunda kırk yıl eğlendim”
“Kaval kemiğimle bahtımı yazdım”
“Yönüm kıblem sevgi şer bana uzak”
“Vücut dünya akıl mektep göz kandil”
“İnsan ömrü tarla mahsulü yürek”
“Şu fikirsiz yaşım başım yüktür boynuma”
“İnsanın zırhlıdır edep erkân dil”
“Fetvaya meyletmiş kalemden korkar”
“Aç insana hoş muhabbet yemektir”
“Ben has tohum ektim pıtırak çıktı”
“Kurt köpeği kuzu doğurur oldu”
“Kara kalbi kırk sabunla aranmaz”
“Boş bedende başın kıymeti yoktur”


Bazı ikili dizeler de önemli içerikler taşıyor.

“Gönül tırnağımla aşk oyasını
Sabrın ilmiyle örenler gelsin”

“Balçıkta taneyim yağmurda
Damla zerreden ondan yürüyorum ey”

“Cehalet sohbeti zulümdür boğar
Koçu kuzulatır tekeyi sağar”

“Beni uzaklarda arama dostum
Dön de aynaya bak yüzün deyim ben”

“Alın terini katık olsun aşına
Helal lokma ye ki güzel kalasın”

“Kül etrafa ışık vermez
Göz olmaya müptelayım”

“Dünya bana ben dünyaya yetmedik
Bizi bir celsede boşa hâkim bey”

“Yeni Nesimiler olmasın diye
Dişlerim derimi yüzdüm ben beni”

“Arada bir güldüğüme bakmayın
Yalancı Bahar da yaz da hayatım”


Birkaç da dörtlük örnek verelim...

“Umuda kültüre kibrit çakanı
Şerrin balçığına şevkle akanı
Tekbir getirerek insan yakanı
Bulmak için zaman bize yetmedi”


Pakize Altan Didari mahlasıyla yazıyor şiirlerini. Bir de mahlasının geçtiği dörtlükten örnek verelim.

“Es deli Didari dileğince es
Çok düşün az konuş gereğince sus
El haraç kesiyor sen de ahkâm kes
Suçun kuyruğuna para bağlandı”


Başka bir zaman da kendisinden söz edeceğim.

Yorumlar

Popüler Yayınlar