Sanatçı Polis: Boray Yenipazar

Sanatçı Polis: Boray Yenipazar

Selamlar...


25 Nisan 2012 günü Ankara’da Malatya Günleri Battalgazi bölümünde kayısı ve kayısı çekirdeğinden yapılmış Atatürk görüntüsünü inceleyen bir erkek, iki kız üç genç gördüm. Kayısının rengi konusunu soruyorlardı. Ağılbaşı köyünden olduklarını söylediler. Bir süre konuşup geri dönerek çizimlerin bulunduğu köşeye doğru ilerlerken, “Bu resimleri yapan kim acaba?” diye sordum, iki kişiden genç olanı, “Benim” dedi. Polis memuruymuş, dört yıldır Malatya’da iki yıldır da Battalgazi’de Olay yeri inceleme bölümünde çalışıyormuş. Eşkâl belirleme ve yüzlendirme konusunda uzmanmış. İstanbul Adli Tıpta eğitim almış. İsmi Boray Yenipazar. Sanatçı polis Boray Yenipazar ile böyle tanıştık. O zamandan bugüne pek çok kez görüşerek Malatya ile ilgili çalışmalarını bir dosya haline getirdim.
Bu söyleşide Boray Yenipazar’ın çalışmalarından çok Malatya ile ilgili olanlara ağırlık verdik ve Polis Haftasına denk gelen günlerin birinde gazetede yayınlamayı da planladım.
Tükenmez kalem ya da pilot kalemle sıfır hata ile gravür çizen, “Sanatçı, gravürde kendine göre bir çizgi karakteri oluşturmak zorunda” diyerek sanatının titizliğini dile getiren Boray Yenipazar ve tüm sanatçılara sevgiler, saygılar…
Sayın Boray Yenipazar, Yaşamöykünüzü Anlatır Mısınız?


1 Temmuz 1975 tarihinde İzmir Bornova’da doğmuşum. Babam demiryolcu İsmail Yenipazar, annem Şengül Yenipazar’dır. Ailenin ilk çocuğuyum. Ailemiz Balkanlardan Türkiye’ye gelmiş, İzmir’e yerleşmişler.
İlkokul bir ve ikinci sınıfı Bornova’da, diğer sınıfları Isparta Eğirdir ilçesinde okudum. Denizli endüstri Meslek Lisesi Motor bölümünde iki yıl, İzmir Motor Meslek Lisesinde de son sınıfı okudum ve 1992 yılında bitirdim.
Ankara Hukuk Fakültesine girmeyi amaçlamama karşın Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Coğrafya Öğretmenliği bölümünü kazandım, ancak gitmedim.
Askerlik öncesi çeşitli işlerde çalıştım. Manisa Kırkağaç ve Ankara Jandarma Genel Komutanlığı Özel Muhafız Bölüğünde askerliğimi tamamladım.
Baba mesleği demiryolcu olmak istiyordum, komiser olan askerdeki takım komutanımızın yönlendirmesi sonucu İzmir Rüştü Ünsal Polis Okuluna girdim. 1999 yılında bu okulu bitirdim ve 2008 yılına kadar İstanbul Emniyet Müdürlüğünün Çevik Kuvvet Şube Müdürlüğü Olay Yeri İnceleme ve Kimlik Tespit Şube Müdürlüğü birimlerinde görev yaptım.
2008 yılında şark görevi için Malatya’ya atandım. Bir yıl merkezde görev yaptıktan sonra Battalgazi ilçesinde görevlendirildim. Burada tarihsel yapıların maketi ve çizimi ile Silahtar Mustafa Paşa Kervansarayı yenilenmesi çalışmalarına katıldım.
2012 yılında Ankara Çankaya İlçe Emniyet Müdürlüğünde iki ay kadar görev yaptıktan sonra Emniyet Genel Müdürlüğü İnşaat Emlak Dairesinde görevlendirildim. Burada çeşitli çizimler, gravür, mimari maket çalışmaları yapıyorum.
2000 yılında meslektaşım olan Sevilay Hanım ile evlendim. Tuana adlı kızımız ve Çınar adlı oğlumuz var.
Resim, Gravür, Mimari Yapı Maketi Gibi Becerileriniz Ne Zaman Ortaya Çıktı? Gelişmesinde Ne Gibi Etkiler Oldu?

En büyük etki elbette ki babamdı… İyi bir fotoğrafçı olup çektiği fotoğraflarından bazılarının çizimini yapan Devlet Demiryollarında makinist olarak çalışan babam, bir lokomotifi en ince ayrıntılarına kadar çizerdi. İlkokulda iken yaptıklarını izler, ona nasıl çizdiğini sorardım. Ben de karakalemle tren resimleri yapardım. Böylelikle başlamış oldum ve süreçte çok sergi gezdim, izledim, inceledim ve deneyimlerimle kendimi geliştirdim.
Sanat okulunda okuduğumuz teknik resim dersinin de etkisi oldu elbette. İlkokul yıllarımda bazı gazeteler karton ev maketleri verirdi. Bunları yaparak maket yapma becerimi geliştirdim. Gravür konusunda Cemal Akyıldız’dan etkilendim. Onun çalışmalarını inceledim.
İlk resimlerimi 1999 yılında göreve başladığım zaman İstanbul’da yaptım. Yaptığım yağlıboya manzara tablolarım Çevik Kuvvet’in duvarlarını süsledi. Diğer yandan çalışma arkadaşlarımın ve ailelerinin karakalem portrelerini yapıyordum.
İlk gravür çalışmam 2011 yılında, Malatya Valisi Ulvi Saran zamanında Battalgazi’de bulunan Kanlı Kümbet idi. İlk gravür portre çalışmam da Vali Ulvi Saran’ın portresi idi.
Ankara Malatya Günlerinde ressam İbrahim Çallı’nın torunu Yaşar Çallı da gelmişti. Yaptığım çalışmaları görünce, “Cemal bunları görmesin, kıskanır” dedi. Sonradan öğrendim, Cemal dediği Cemal Akyıldız idi ve benim örnek aldığım kişi idi. 1933 doğumlu ve 45 yıl bu sanata kendini vermiş bir kişi…
Çalışmalarınızı Sergilediniz Mi?
Ülkemizde tükenmez kalem sergisi açılmamış… 10 Nisan 2010 tarihinde İstanbul CRR’de hepsi yağlıboya tablolarımdan oluşan resim sergimi açtım. 2010 yılında Malatya’da ilk tükenmez kalem sergimi açtım. Bu sergide kayısı ve kayısı çekirdeği kullanarak yaptığım Atatürk Kocatepe’de görüntüsü çalışmam da sergilendi.
Katalogunuz Yayınlandı Mı?


Üç katalogum yayınlandı.
1. Tükenmez Kalem Katalogu
2. Yağlı Boya Katalogu
3. Gravür Katalogu
Daha çok Malatya’nın tanıtımı amaçlı gravürler yaptım. Bu bağlamda da sergi katalogları yayınlandı.
1. 2010 Polis Haftası Katalogu
2. 2011 Malatya Günleri Katalogu
3. 2012 Malatya Günleri Katalogu
Malatya İle İlgili Neler Yaptınız?
Malatya’nın tanıtımı amaçlı gravürler daha çok tarihsel yapılarla ilgili oldu. Ayrıca bunların maketlerini de yaptım. Malatya’nın tarihsel yapılarından Battalgazi’de Ulu Cami, Silahtar Mustafa Paşa Kervansarayı, Emir Ömer Türbesi, Poyraz Konağı, Kanlı Kümbet, Battalgazi Evi; Malatya’da Beş Konaklar, Arpacı Konağı, Karakaş Konağı, Yeni Cami, Akpınar Caddesi, İstanbulluoğlu Konağı; Darende’de Ozan Anıtı, Somuncu Baba, Bedesten; Arapgir Kaşkaloğlu Konağı. Malatya Kayısısı, Aslantepe, Battalgazi’nin Torunları gibi tişört çizimlerim de var.
Malatya İle İlgili Yaptıklarınız Öne Çıkıyor, Bu Konuda Neler Söyleyeceksiniz?
Bazı Malatyalılar bana, “Sen Malatya’dan ayrıldıktan sonra seni unuttular” dediler. Bu konuda şunları söylemek istiyorum. Beni onurlandıran ne oldu? “Sen bizim ilimize değer verdin, farklı sanat çalışması yaptın, herhangi bir Malatyalı bunu yapmadı” dediler. Malatya böylesi çalışmalar ile daha nasıl tanıtılabilir? Ben bunu yaptım… “Malatyalı mısın?” diyorlar, “Hayır” diyorum…
Peki, Neden Malatya?
İlk gravür çalışmamı burada yaptım. Restorasyon çalışmasına ilk kez Battalgazi’de katıldım. Kervansaray’ın yapısı ve özellikleri ile Malatya evleri ve tarihi yapıları bakış açımı değiştirdi. Malatya konaklarının yapısını öğrendim. Bir İzmirli olarak gravür ve maketlerle Malatyalılara tarihsel yapıları, konakları tanıttım.
Gravür Yapanların Nerede İse Parmakla Sayıldığı Günümüzde Eğitim Ve Usta-Çırak Konusu Hakkında Neler Söyleyebilirsiniz?
Sanatçı, gravürde kendine göre bir çizgi karakteri oluşturmak zorunda. Yoksa var olanları yinelemek ya da taklit etmek olur. Bu nedenle usta çırak ilişkisinden çok kendi çizgi karakterini oluşturması gerekiyor.
Günümüzde Bu Sanatı Sürdürenlerden Kimler Var?
Bu resim/çizim sanatı ile ilgili olarak birkaç ad verebiliriz; Cemal Akyıldız, Etem Çalışkan, Süleyman Saim Tekcan, Boray Yenipazar…
Üzerinde Çalıştığınız Konular Var Mı?
İki önemli konum var ve sürüyor…Birincisi çalıştığım kurum ile ilgili olup Osmanlı döneminden beri kullanılmış ve kullanılmakta olan eski karakol binalarının gravür çizimi. İkincisi PTT’ye pul tasarımı…
Özellikle Çalışmak İstediğiniz Bir Konu Var Mı?
İlk gravür çalışmamı burada yaptım, gravür ve maketlerle Malatyalılara tarihsel yapıları, konakları tanıttım. Ayrıntıları ile birlikte Malatya ile ilgili çizimlerimi bir katalog halinde yayınlamak istiyorum. Ankara Malatyalılar Derneği ile iletişime geçmek istedim ama ne yazık ki sonuç alamadım.
Hakkınızda Ödev, Tez Ve Benzeri Çalışmalar Yapıldı Mı?
Hayır… Ama üniversitelerde gravür çalışması sanat dalı olarak var. Bu nedenle ilgilenenler olabilir.
Ailenizde Sanat İle İlgilenenler Ve Sanatınızı Sürdürenler Var Mı?
Babam yıllardır fotoğraf çekiyor, çizim yapıyor. Zaten ben ondan etkilendiğimi daha önce belirttim. Kızım, Türkiye Üstün Zekâlılar ve Üstün Yetenekliler Okulunda okumakta. O da çizgi film, animasyon karakter çizmekte ve aynı zamanda Devlet Bale Operasında çocuk sanatçı olarak oyunlarda yer alıyor.
Çalışmalarınız Basına Nasıl Yansıdı?

Çeşitli yerel ve ulusal basın yayın organlarında hakkımda yazılar haberler çıktı. Malatya’da Film Festivali vardı. Alışveriş Merkezinin en alt katında bana bir yer vermişlerdi. Yer genişti ama ne bir tanıtım, ne bir yönlendirme ne bir broşür vardı. Vali Ulvi Saran’a durumu anlattım, yukarı taşında ama son zamandı. Ediz Hun, Filiz Akın gibi sanatçılar ilgi ile izlediler. Halk da gördü. Sultan Kılıç yaptığı haberde buna yer vermişti. Ayrıca bazı internet sitelerinde ve gazetelerde de yer aldı.
Sizin yazınızda konunun tez olarak işlenmesini belirtmeniz farklı bir durumdu ve güzel bir şeydi elbette…
Geçenlerde Haberleşmemizde “Öksüz Kaldı Malatya Çalışmalarım” Demiştiniz. Kültür Ve Sanat Çalışmalarının Öksüz Kalmaması İçin Neler Yapılmalı?
Çizmiş olduğum gravürler bir belge niteliği taşımakta. Bu çalışmalar Malatya’nın tanıtımı için hediyelik, katalog, kartpostal, broşür gibi çeşitli alanlarda rahatlıkla kullanılabilir.
Son zamanlarda İl Kültür ve Turizm Müdürü Levent İskenderoğlu’nun bu çalışmalara sahip çıktığını söyleyebilirim. Kendisine sonsuz teşekkür ediyorum.

Yorumlar

Popüler Yayınlar